Thank u for visiting me today..Anak ayam sakit gigi..Datang le lagii..

Thursday, May 20, 2010

Piring lama pemberian dari mak

Assalamualaikum..

Actually nya kan, aku ni bole la dikatakan sebagai 'late bloomer' dlm bab pinggan mangkuk lama nih.  Apa taknya, dah tuer-tuer ni baru nak appreciate bendalah ni.  Org lain muda-muda dah ada minat, yg aku dah banyak umur baru terhegeh-hegeh nak start wat collection.  Tak pe lah kan..bak kata org Minang, 'better late than never'...);

So kesahnya, my mom ada pass down to us tiga beradek pompuan (dlm family of 9) a few pieces of piring lama. Seingat aku masa kecik-kecik dulu (taon 70'an), makan nasik mmg guna pinggan lama-lama nih. Iya lah, dulu mana ada melamine ke hape ke kan.  So banyak le yg pecah dikerjakan dek kami adek badek.

Skang yg tinggal adala sikit je lagi.  My mom bagi le kitorang sorang sket.  Buat kenangan kot.  Dah mak bagi, aku amek la , walaopon masa tu aku pikir, aku nak wat pe ngan benda lama nih..

Baru ku tau, rupanya skang benda lama nih mmg jd buruan org, esp yg giler brg2 warisan tok nenek moyang kita ni.  Seb baek mak aku bagi a few pieces. Ada gak aku koleksi yg konpem brg lama...

Mmg sket je piring2 yg mak aku kasi tu.  Se ciput cedut je. I mean it, hoccay.  Mmg seciput betul.  Ada org aku baca blog deme, kata 'ni la koleksi ku yg seciput itew'...Tapi bila tengok gambar, mak oiii..ciput pemenda nya...

Tp yg aku punya ni mmg ciput seciput ciput nya .  Ada beberapa ketoi je. Byk yg dah pecah time aku bebudak dulu.

Yg ni piring kueh bunga kangkung..Dulu aku cukup menyampah tengok piring/pinggan corak ni. Buruk gile kat mater aku.. Skang ni, still tak de la lawa mana pon kat aku ni (mahap la ye pd peminat corak ni), tapi akn tetap ku simpan sebagai kenangan...
Ada la 5 ketoi tu je. Ada yg masih cantek, ada yg dah kepam. Over-used kot.

Yg ni piring kueh bunga ros hijau. Pon ada a few ketoi je.
Tapi keadaan piring2 yg ni lebih baik.  Nampak le cantek lagi.

Ada one of these pirings (wow..english yg hebat), aku notice ada tanda cat kat belakang, kat 'made in china' nya tu. Nampak tak kat dlm gambar bawah ni?
Ada satu otai pinggan mangkuk lama ni citer kat aku.  Dulu waktu zaman Jepun jajah malaya, towkey2 sengaja cat kan tanda 'Made in China' kat belakang pinggan mangkuk yg dibawa masuk masa tu. Sbb tanak bagi obvious pinggan tu datang dari China.  Musuh ketat masa tu kan.

So most likely pinggan yg satu tu buatan tahun 40'an la agaknya. Tak tau la betul ke tidak conclusion aku ni.

Aku bajet ada lagi pinggan mangkuk lama kat kampung aku .  Next time aku balik kampung leh la aku buat edisi siasat kat store mak aku...

No comments:

Post a Comment